Sankarintekijän johtamisvinkki: Älä pelkää ihmistä – ei se pure

Oven saranoiltaan aukipitäminen on kaukana siitä, että johtaja on aidosti tavoitettavissa. Se miten johtaja näkyy ja on saavutettavissa, luo pohjan yrityksen kulttuurin kehittämiselle tai pahimmassa tapauksessa tekee koko kulttuurin johtamisesta mahdotonta. Mikä ihme niissä ihmisissä oikein pelottaa?

Mistä on kyse?

Kävin hiljattain myyntitapaamisessa startup-yrityksessä, jossa haluttiin lähteä kehittämään ainutlaatuista kulttuuria. Siellä HR-asioista vastaava henkilö ja omistaja pyysivät apua tilanteeseen, jossa toimitusjohtaja sabotoi koko yrityksen fiilistä omalla käytöksellään. Oli uskomatonta huomata, kuinka koko toimisto hiljeni toimitusjohtajan tullessa töihin puhuen puhelimeen ja paiskaten työhuoneensa oven kiinni. Kyseisellä johtajalla on vahva substanssiosaaminen alalta, hän hallitsee numerot ja avaa uusia asiakkuuksia. Haaste on se, että hän ei ole läsnä eikä ymmärrä ihmisten merkitystä.

Muistan myös muuan työpaikan urani varrelta. Siellä johto kertoi henkilöstöinfoissa, että henkilöstö on tärkein voimavara ja toivoo erityisesti henkilöstöltä ideoita toiminnan kehittämiseen. Kehitysideoita ei tullut ja toimitusjohtaja pyysi HR:ltä apua. Tuohon aikaan kukaan ei uskaltanut sanoa, että syy voi olla itse johdossa. He istuivat eri rakennuksessa ja rakennuksen ovi oli lukossa. He rakensivat johdolle omaa ruokalaa ja kaikki palaveritkin heidän kanssaan varattiin sihteeriarmeijan kautta. Ei kovin lähestyttävää siis. No minä menin sitten kertomaan asiasta 5kk pitkän työuran jälkeen varatoimitusjohtajalle, joka pöyristyi ja uhkasi varoituksella. Onneksi koeaika oli jo ummessa, etten heti saanut CV:seen merkintää lyhyestä työsuhteesta.

Mitä näistä esimerkeistä opimme? Johtaja näyttää suuntaa erityisesti käyttäytymisellään, ei sanoillaan. Jos haluat saada innovaatioita ja palautetta sekä parempaa työhyvinvointia ja osallistumista, on usein johtajan ensin katsottava itse peiliin. Jos tehdas- tai toimistokierroksen tekeminen on aidosti vastenmielistä, niin pakota itsesi siihen siitä huolimatta ja merkitse vaikka kierros viikoittain kalenteriisi. Jos ennen uskottiin että suomalaisia johdetaan edestä, niin väitän että nykyään meitä on johdettava läheltä.  Tällä tarkoitan osallistamista, keskustelua, vastuuttamista ja tukemista. Tässä vielä linkki hyvään kirjoitukseen lähestyttävyydestä: https://amyalpert.com/the-why-and-how-of-being-an-approachable-manager/

Mieleeni tulee myös erään ulkomaisessa johtamiskonferenssissa olleen tunnetun puhujan kommentti: ”Jos et tunne suorien alaistesi perhetilannetta, harrastuksia, lasten määrää ja puolison ammattia, et ole aidosti ihmisten johtaja”. Jotain poimittavaa tässäkin on monelle johtajalle ja harkittavaksi jokaiselle lukijalle, päteekö tämä omalla kohdallasi?

Sankarintekijän vinkki

Tee itsestäsi lähestyttävä! Seuraavassa kvartaali-infossa käykää läpi henkilöstön ennen tilaisuutta lähettämiä kysymyksiä periaatteella ”kysy mitä vaan niin Toimitusjohtaja vastaa”. Tai mitä jos koko johto lähtisi kerran kuukaudessa lounaalla kuuden satunnaisesti arvotun työntekijän kanssa. Onko oikeasti mahdotonta, että Toimitusjohtaja keskustelisi jokaisen työntekijän kanssa kahden kesken kaksi kertaa vuodessa? Tai mitä jos tehtaanjohtaja istuisikin keskellä tuotantoa, eikä erillisessä toimistossa ”piilossa” kuten edeltäjänsä.

Mikä on sinun sankaritekosi, jotta olet lähestyttävämpi?

Ota yhteyttä niin keskustellaan lisää:

Tommi / tommi@heromaker.fi / 040 553 4732