Sankarintekijän johtamisvinkki: Ei auta itku markkinoilla –tunteet työpaikalla (ja muuallakin)

Tunteet työelämässä ovat tulleet jäädäkseen. Viimeistään milleniaalien työelämään siirtymisen myötä kuulemme joka suunnasta, että tunteet pitää huomioida ja niitä pitää sallia työpaikalla. Psykologinen turvallisuus, hyvä tunneilmapiiri ja erilaisuuden hyväksyminen ovat jo tuttuja mantroja. Samaan aikaan kuulemme, ettei tunteita ole syytä tuoda töihin. Asiantuntijat kertovat paatoksella, ettei töissä voi olla aina kivaa, se pitää vain hyväksyä.

Mistä on kyse?

Kuulemme jatkuvasti ristiriitaisia viestejä siitä, miten tunteisiin pitäisi työpaikalla suhtautua. Milloin ja millä tavalla tunteita kannattaa ilmaista, vai kannattaako?

Vastuu omista teoista ja tunteista

Postaus LinkedInissä pysäytti minut, koska siinä tuli esiin tärkeä oivallus tunteista. Postaaja kertoi pistäneensä vahingossa Oura-sormuksensa pyykkikoneeseen ja sen huomattuaan pienessä paniikintunteessa ensireaktio oli syyttää tapahtuneesta jotakuta toista. Hän kuitenkin sai itsensä nopeasti kiinni syyttävistä ajatuksista ja hyväksyi oman vastuunsa tapahtuneesta.

Tässä tulee se oivallus: ”Heti kun otin täyden vastuun tapahtuneesta, sain tunteeni ja käytökseni hallintaan”. Toiminta muuttui rauhalliseksi, hän otti sormuksen pois pyykkikoneesta. Ratkaisujen ja tarpeellisen tiedon etsiminen oli rauhallisessa olotilassa mahdollista ja sormuskin lähti vinkkien avulla toimimaan.

Mitä voimme oppia tästä pienestä tositarinasta? Meillä voi olla pienissä arjen tilanteissa vaikeuksia kannatella omia negatiivisia tunteitamme. On ymmärrettävää, että harmillinen tapahtuma harmittaa. Muiden, tai vaikkapa olosuhteiden syyttäminen siitä ei kuitenkaan ole rakentavaa. Tilanteen ja oman tunteen hyväksyminen sen sijaan rauhoittaa ja vapauttaa mielen kapasiteetin pohtimaan ratkaisuja, joita joskus tarvitaan.

Sinä päätät mihin suostut

Oletko joskus tullut sopineeksi aikatauluusi palaverin, joka ei sopinut aikatauluusi? Joskus nämä aikataulut sujuvat ihan hyvin – ehkä puoliso voi hakea lapset päiväkodista tai saat helposti lykättyä toisella puolella kaupunkia olevaa esitystäsi puolella tunnilla. Joskus se kuitenkin kostautuu niin, että purat harmisi toiseen osapuoleen.

Joudumme usein punnitsemaan, onko parempi suostua johonkin ehdotettuun, vai kulkeeko tässä juuri se raja, jota ei halua ylittää. Ei ole kiellettyä tai väärin hyväksyä itselleen huonosti sopivaa vaihtoehtoa, mutta pidä huoli, että todella hyväksyt itse tehneesi valinnan. Vain sinä voit vastata siitä, mihin kulloinkin suostut – aina ei voi olla joka suuntaan mieliksi.

Mitä tuot työyhteisöön?

Tavallinen tilanne: Harkitset edellisenä iltana tavaroiden pakkaamista aamuksi, mutta levon tarve voittaa ja jätät sen aamuun. Herätyskellon soidessa väsyttää ja aamutoimet etenevät tahmeasti. Hyvistä aikeista huolimatta töihin lähtö viivästyy, ja työmatka sujuu kiukkuisena kanssamatkustajia ja liikenteen surkeita järjestelyjä kohtaan.

Töihin saapuessasi olet muutaman minuutin myöhässä kokouksesta ja suorastaan pahalla tuulella. Jaat auliisti aamun karmeat kokemuksesi kaikille paikalla olijoille, ehkäpä tehden saapumisestasi vähän liian suuren numeron. Oma olosi ehkä hiukan helpottuu, kun saat purettua kiukkua, mutta sen sijaan muut kokouksessa istujat joutuvat sijaiskärsijöiksi, ja koko porukan tunnelma laskee. Oliko aamuruuhka todella niin suuri katastrofi, että kannatti latistaa koko porukan tunnelma?

Sankarintekijät pikavinkit tunneilmaisuun työpaikalla (ja muuallakin):

  • Tunteet peliin prosessoidussa muodossa. Tunteiden ilmaisulla ei tarkoiteta sitä, että purat senhetkisen kiukkusi niihin, jotka sattumalta osuvat kohdalle. Hyväksy oma vastuusi tapahtumista. Syyllisten etsimisestä tai kiukuttelusta on harvoin apua akuutissa tilanteessa. Mikä olisi rakentava tapa kertoa harmittavasta tapahtumasta?
  • Hyväksy omat tunteesi. Mieti onko joku todella syyllinen hankalaan tunteeseesi? On täysin normaalia kokea negatiivisia tunteita! Kehitä omia ”tunnelihaksiasi” – kun kohtaat omat tunteesi ja annat niille hetken verran tilaa hyväksyen ne, huomaat pian, että tunteet menevät menojaan ja seuraava tunnetila voikin olla jo mukavampi. Et voi syyttää muita siitä, että saat vatsahaavan kun kaikkea ei voi kontrolloida.
  • Kanna vastuu ajankäytöstäsi. Kun suunnittelet aikatauluasi ja huomaat huonosti sopivan menon, kysy itseltäsi, pystytkö sopeutumaan siihen hyvillä mielin? Jos et, mieti miten ratkaiset tilanteen. Voitko osallistua vaikka lyhyemmän aikaa tai etänä? Jos on parempi pahoitella ja siirtää, älä syyttele muita tai turhaan anna ymmärtää, että jokin muu on tärkeämpää – lyhyt ja ytimekäs pahoittelu on paras.
  • Onko tämä sen arvoista? Harmeja on erilaisia. Onko aamuruuhka tai parin minuutin myöhästyminen sen arvoista, että haluat ottaa koko työyhteisön mukaan sen prosessointiin?

Olethan yhteydessä satu@heromaker.fi, mikäli haluat kehittää organisaatiossasi itsensä johtamisen taitoja, ajanhallintaa ja aikaansaamista, tunnetaitoja tai muita mielen taitoja.

Satu / Sankarintekijä

Puh. 040 5700 437