Kun olemme läsnä, olemme läsnä

Luin jostakin, että menestyjillä on kyky keskittyä ja välittää asioista oikeasti. Miten läsnäolon oivallusta saisi mukaan työpaikalle ja mikä sen merkitys on organisaation menestykselle?

Tuntuuko tutulta? Olet palaverissa, joka on hetki sitten alkanut. Osa saapuu Teamsiin tai neukkariin myöhässä, osa on ollut siellä jo etuajassa hoitamassa asioitaan sähköpostilla. Ja asioiden hoitaminen jatkuu edelleen. Tulee keskeytys keskeytyksen perään. Aivotutkijan mukaan keskeytykset tekevät meistä “säheltäjiä” (”Säheltäjistä” lisää Satu Pihlajan blogissa).  Ajatus harhailee keskeneräisestä asiasta toiseen, välillä kokouksen asioihinkin. Lopulta kokouksessa paikalla on melkein kokonainen henkilö, useampikin, jos kaikki heräämiset lasketaan yhteen.

Tärkeät asiat kunnialla maaliin

Monen organisaation helmasyntinä on kehittää monta isoa asiaa samaan aikaan. Haetaan maksimaalista suoritusta. Ei ole aikaa viedä asioita maaliin asti. Kiire tappaa läsnäolon. Ihmiset saattavat potea huonoa omatuntoa keskeneräisistä tai puolittain loppuun saatetuista töistä. Siitä on tullut uusi normaali. Mistä löytyisi se fiilis ja soundi, että tärkeät asiat vietäisiin kunnialla maaliin? Strategioiden ja oleellisten
asioiden toteuttaminen on ratkaisevaa. Siinä yhtälössä läsnäolo on pakollista, jotta vene saadaan vauhtiin aallokossakin. Mikään kompetenssi, kokemus tai voimavara ei siirry organisaation käyttöön ellei koko tiimi ole läsnä, keskity, paneudu, jaa ja keskustele.

Voisiko työpäivän tiivistää yksinkertaisiin asioihin:

1 Olen läsnä siinä missä olen ja mitä teen
2 Muistan miksi minut on tänne palkattu, mitä tekemään, mikä on oleellista
3 Tunnen tavoitteeni ja tarkistelen suuntaani riittävän usein

Menestymme vain, jos olemme läsnä.

Tuottavan johtamisen taustavoimat ovat nyt apunasi, ota yhteyttä ja voimme keskustella aiheesta lisää.

Terveisin, Saara Raudasoja
040 837 8977, saara@heromaker.fi
https://www.linkedin.com/in/saararaudasoja/