Itsensä johtaja poikkeustilassa

Monella ovat rutiinit menneet kokonaan uusiksi yllättäen tulleen poikkeustilan vuoksi. Se herättää huomaamaan, miten suurelta osin tavoitteellinen toimintamme todellisuudessa perustuu totuttuihin tapoihin.

Uudet rutiinit

Uusien rutiinien muodostuminen vie aikaa, mutta siihen voi myös itse vaikuttaa.  Etätyöntekijän siirtymä työmoodiin voi olla kotioloissa haastavaa. Luo jokin rutiini, jonka kautta siirryt aloittamaan työt ja toisaalta pois työn parista. Mikäli kotona on muitakin etätyöläisiä tai etäkoululaisia, niin säännöistä kannattaa sopia yhdessä. Eräs toimistotyöntekijä piti töitä tehdessään kulkukorttia kaulassaan merkiksi lapsille, että äiti tekee nyt töitä.

Työn ja vapaa-ajan erottamista palvelee myös harrastuksiin siirtyminen. Yllättävän monia vapaa-ajan tekemisiä voi toteuttaa myös kotioloissa. Hyvinvointia palvelevat erityisesti liikunta ja kaikki rentouttavat aktiviteetit. Palauta mieleesi, millaisista tekemisistä olet aiemmin nauttinut tai hae inspiraatiota muilta, jos luopuminen totutuista harrastuksista ottaa koville. Luopuminen on helpompaa, kun saa jotakin tilalle.

Myötätuntoa ja muutosta vaatimustasoon

Muutoksen aikoina on turha kuvitella, että kaikki sujuisi kuten ennen muutosta. Hyväksy myötätuntoisesti se, että vähintäänkin päivät ovat aivan erilaisia, eikä tasaista työtahtia nyt voi itseltään aina vaatia. Ainakin tilanne opettaa meille priorisointia, joka on parhaimmillaan tärkeimpiin asioihin keskittymistä. Joskus lapsen kiukku voi olla se tärkein asia käsitellä. Myötätuntoa tarvitaan sekä itseä, että muita kohtaan.

Ajanhallintaan on hyvä kiinnittää erityistä huomiota. Aikaa kyllä on, mutta eroja syntyy siinä, miten sen käytämme. Luo tilanteen sallimissa rajoissa sellaisia hetkiä, jolloin voit rauhassa keskittyä tekemiseen. Jos muiden menojen puuttuessa aikaa onkin yhtäkkiä enemmän kuin tavallista, voit hyvällä omallatunnolla keskittyä niihin kotona toteutettaviin harrastuksiin, jotka ovat muiden kiireiden lomassa jääneet vähemmälle.

Mielikuvat kuntoon

Kriisi haastaa mielemme kokonaisvaltaisesti. Negatiivisuusharhan vuoksi muutenkin keskitymme helpommin haasteisiin ja uhkiin, kuin onnistumisen mahdollisuuksiin. Kun huomaat miettiväsi tulevia katastrofeja, rauhoita mielesi ja keskity luomaan onnistumisen mielikuva. Mitä jos kaikki sujuisi niin hyvin kuin mahdollista?

Huippu-urheilijan mentaalivalmennukseen kuuluu mielikuvien luominen nimenomaan onnistumisista. Mielikuva ohjaa vahvasti toimintaamme ja toimii itseään toteuttavan ennusteen tavoin, niin hyvässä kuin pahassakin. Luo ainakin yksi skenaario siitä, miten asiat voisivat mennä hyvin. Harjoittele mielikuvissasi mieluummin onnistumista kuin epäonnistumista.

Poikkeustilanne haastaa nyt meitä kaikkia, jokaista yksilöllisesti tilanteesta riippuen. Siksi tuki voi olla organisaatiossasi tarpeen. Jos haluat käyttää kriisin mahdollisuutena uusien itsensä johtamisen taitojen oppimiseen, ota yhteyttä niin keskustellaan lisää.

Tuottavan johtamisen taustavoimat ovat nyt apunasi,

Terveisin, Satu

040 5700 437, satu@heromaker.fi