23/50 Sankarintekijän johtamisvinkki: Miten positiivisuus luodaan työpaikan DNA:han?

Olimme Tommin kanssa viime viikolla pitämässä mittavan kehityshankkeen Kick-Off-tilaisuutta Imatralla. Oli mahtava tunne kun osa kuulijoista antoi meille kiitosta työstämme julkisesti. Itselleni tuli todella hyvä olo ja tuntui että olemme tehneet jotain hankkeessa hyvin. Ensimmäinen fiilis oli se, että tätä hyvää mieltä pitää jakaa eteenpäin! Näin myös sankarijohtaja toimii ja antaa muiden toimia!

Mutta miten me sen teemme? Miten voimme itse tehdä toisille hyvän mielen työpaikalla? Osaammeko katsoa välillä peiliin, pysähtyä ja miettiä sitä, miten voimme itse muuttaa toimintatapojamme? Miten itse saamme puhallettua työpaikalle hyvää henkeä?

Mistä on kyse?

Mielestäni hyvä ilmapiiri on yksi tärkeimmistä motivaatiotekijöistä työpaikalla. Hyvä ilmapiiri luodaan yritykseen oikeanlaisen johtamisen avulla. Tutkimusti hyvällä yhteishengellä on vaikutus työhyvinvointiin ja sairauspoissaolojen määrään. Fiilis vaikuttaa suoraan työn tuottavuuteen ja siihen miten sitoutuneita olemme työnantajaamme. On toki monia muitakin hyvään ilmapiiriin vaikuttavia asioita, kuten mm. työyhteisön luottamus johdon ja henkilökunnan välillä, sitoutuneisuus yritykseen ja avoimuus.

Tunnetaidot ovat erityisen tärkeitä johtajille, joiden perimmäinen tehtävä on saada muut työskentelemään tehokkaammin. Sankarijohtajan kyvyttömyys ihmissuhteissa haittaa kaikkien työn sujuvuutta.

Me voimme itse vaikuttaa yllättävän paljon siihen, miten viihdymme yhdessä työpaikalla. Olemalla ystävällinen, kannustava ja luotettava työkaveri, voit luoda hyvän pohjan työnteolle. Tärkeää on myös antaa jokaisen olla oma itsensä.

Joskus kun katsoo sivusta aikuisia kollegoja ja työyhteisöjä tulee mieleen ne samat asiat, joita opetamme lapsillemme. Hyvät käytöstavat kuuluvat myös työpaikalle. Olen monta kertaa työelämässä huomannut, että monet vastaan tulevat tarkistelevat sivusilmällä seinän värejä, tauluja ja lattialistoja mieluummin kuin tervehtivät. Palavereissa olen huomannut, että kaikki eivät muista että hyviin käytöstapoihin ei kuulu huutaminen tai mielenosoittaminen, kun jokin asia ei mene niin kuin olisi toivonut.

Onko positiivisen palautteen antaminen todella niin vaikeaa, väitän että ei ole. On uskomatonta havaita asiakastyössä, miten vähän työpaikoilla annetaan positiivista palautetta ja kehutaan työkaveria. Kiukuttelevia, valittavia ja kaikkea muutosta vastaan olevia henkilöitä on yllättävän paljon. Tarvitsemme lisää positiivisuutta!

Sankarintekijän johtamisvinkki:

  • Muista hyvät käytöstavat, älä ole koulukiusaaja enää aikuisena: Kiitä kun olet kiitollinen ja pyydä anteeksi, jos sille on aihetta. Älä mene palavereissa tai muissakaan keskusteluissa henkilökohtaisuuksiin. Pyri olemaan kohtelias kaikille, huomaat pian että olet itsekin näin paremmalla tuulella.
  • Voisitko toimitusjohtajana antaa kiitosta suoraan työntekijälle? Näin voisit viestiä ja vahvistaa sitä käsitystä, että jokainen työntekijä on tärkeä yritykselle. Kiitosta voit antaa esimerkiksi hyvästä työstä, saavutuksesta, kaupasta tai muusta onnistumisesta. Voisiko yrityksenne HR kerätä näitä onnistumisia ja vinkata niistä toimitusjohtajalle? Palkitse kuukauden työntekijä (lahja voi olla vaikka 50 euroa, kannattaa myös hankkia lahja, joka on työntekijän henkilökohtaisten toiveiden mukainen). Käytä mielikuvitusta: Perustelut voivat olla mitä tahansa, kuten tsemppaava työkaveri, hyvä vitsinkertoja, erinomainen asiakastyö tai toisen pelastaminen pulasta. HR pitää huolen siitä, että äänestyksessä tulleet kaikki positiiviset palautteet välitetään kaikille niitä saaneille henkilöille.
  • Kannusta henkilökuntaasi jatkuvaan palautteen antamiseen. Suullinen kiitos ja onnistumisten huomiointi voi tapahtua vaikka pudottamalla ohi kulkiessa karamelli toisen pöydälle. Kun asiakas on läsnä, ei keskusteluja voida käydä, mutta karkinsaaja voi myöhemmin kysyä miksi hän sai tämän huomionosoituksen. Olalle taputus voi myös toimia. Jos on todellista tahtoa, on myös ratkaisukeinoja.
  • Mitä jos pidätte välillä tiimien aamupalavereja niin, että käyttekin läpi viimeaikaisia virheitä sekä asiakaspalautteita, jotta niistä voidaan oppia?
  • Uskallatko ostaa jokaiselle työntekijällesi peilin? Peilin taustalle voit laittaa tekstin: ”Muutos parempaan lähtee täältä.” Kannattaa kuitenkin aina miettiä onko työpaikalla joku joka saattaa loukkaantua tästä. Olemme kaikki erilaisia, sitä pitää kunnioittaa.

Varaa 30min ilmainen konsultointi yrityskulttuurisi tai oman johtamisosaamisesi kehittämiseen liittyen! Keskustellaan vaikka siitä, miten yrityksesi kulttuuria tulisi kehittää, millä tavalla ihmisiä voisi johtaa paremmin osallistamalla tai miten positiivisuus luodaan työpaikan DNA:han.

Aurinkoa päivääsi,

Katri / Sankarintekijä