17/50 Sankarintekijän johtamisvinkki: Titteli ei tuo valtaa

Miksi oikeastaan meillä edes on titteleitä? Itseämme vai asiakkaita varten? Strategic Vice President, Sales & Marketing tehtävään on nimitetty Business Controller of Big Data Analysis Function ja EMEA Customer Satisfaction Designerina kunnostautunut henkilö…  Hienoa! Taas on valittu uusi merkityksellinen henkilö tukemaan yrityksen menestystä! Nykyään näitä nimitysuutisia näkee paljon ja tittelit vain vaihtuvat mitä oudommiksi ja mitään sanomattomimmiksi. Myös rekrytoinneissa tittelit vaihtuvat ja harvemmin titteli kertoo mistä työstä on edes kyse. Directoreita ja Managereita on monissa yrityksissä enemmän kuin heitä, jotka ovat oikeasti esimiehiä. Mielenkiintoista on myös se että useissa yrityksissä suositaan pieniä tiimejä, joissa esimiehillä on vain yksi tai kaksi alaista. Esimiehiä on tällöin liikaa. On myös paljon yrityksiä, joissa on Managereita ilman alaisia, eli heidän tittelinsä voisi olla vaikka muodossa Head of Nothing.

Mistä on kyse?

Kun perustimme Heromakerin, emme kumpikaan halunneet, että saamme sitä kautta hienon tittelin. Päinvastoin, mietimme mikä sopisi brändiimme ja tehtäviimme. No pienessä, kahden hengen yrityksessä, saat olla myyjä, ostaja, markkinoija, hoitaa henkilöstöhallintoa ja milloin mitäkin. Tommi ehdotti että mitä jos ollaan Sankarintekijöitä? Täytyy myöntää että ensin tyrmäsin tuon ehdotuksen heti. Mutta kun mietin asiaa pidemmän aikaa pohdin sitä, että mihin me oikeastaan titteleitä tarvitaan muuhun kuin mielikuvan luomiseen. Nyt olemme molemmat Sankarintekijöitä. Kun käymme asiakkaalla olen huomannut, että esittelen itseni omalla nimellä ja tottakai kerron mistä yrityksestä tulen, mutta en useinkaan kerro mikä tittelini on. Monet ovat kysyneet mikä tämä Sankarintekijä on ja mistä tämä idea on tullut? Meille Heromakerissa tärkeintä on olla oma itsemme, emmekä halua olla ns. parempia tittelin kautta, se ei tuo meille yhtään enempää onnellisuutta, päinvastoin.

Olen usein myös miettinyt tekeekö tittelit meistä parempia vai onko sillä oikeastaan mitään väliä mitä käyntikortissa lukee? Toimitusjohtajuudella voi kehuskella vaikka yrityksessä olisi vain yksi työntekijä ja tulos olisi tappiolla. Monet puhuvat ystävistään esimerkiksi Talousjohtajan vaimona. Minusta se on erikoista. Tuttavani kysyi häissä, mitä sulhasen vanhemmat tekevät? Muuttaako se meitä, jos olisin insinööri Möttösen poika ja jos isä on ollut vielä johtajana isossa yrityksessä töissä? Jos vielä mennään ajassa taaksepäin niin kirjekuoriin laitettiin ”diplomi-insinööri Esko Möttönen”. Sehän vasta oudolta kuulostaakiin, että jollain koulutuksella ihminen tulisi toista paremmaksi.

Arvostammeko enemmän HR johtajaa vai HR päällikköä? Tai jos hän on HR Director, niin miten silloin suhtaudumme? Mukavasta ihmisestä ja työkaverista tulee usein nokkava pyrkyri, kun hän on kinunnut itselleen uuden tittelin korkeammalla palkalla varustettuna. Työ tosin ei ole välttämättä muuttunut miksikään, vaikka tittelinvaihdon jälkeen farkut vaihtuivat suoriin housuihin. Itse olen arvostanut yhtä paljon niin sihteeriä kuin omistajiakin. Se mitä arvostan ihmisissä ei ole titteli vaan henkilön oma persoona.

On paljon yrityksiä, joissa joka toinen on Director, VP tai Manager. En usko että tämä luo yhtään enempää onnellisuutta saati tuottavuutta tai EBITtiä. Olisiko aika miettiä työelämää ilman titteleitä? Mielestäni näin voisimme paremmin kohdata toisen ihmisen ilman ennakkokäsityksiä. Sankarijohtaja ei arvioi keskustelukumppaniaan pelkän tittelin mukaan. Monesti hyvät ideat jäävät pois, kun yritetään kilpailla tai pahimmassa tapauksessa kelvata samalla tasolla oleville ihmisille.

Sankarintekijän johtamisvinkki:

  • Mitä jos yrityksessäsi huoneita ei jaettaisi titteleiden mukaan (kuten tapana on), vaan ne jaettaisiin työvaatimusten mukaan. Esimerkiksi johtoryhmän jäsenet voisivat työnsä puolesta istua keskenään avokonttorissa, mutta voiko palkanlaskija toimia yhtä hyvin ilman omaa työhuonetta?
  • Mitä jos esittelisitte Intrassa henkilöt jatkossa epävirallisessa työntekijäjärjestyksessä? Eli unohdetaan se, että johtajat ja esimies ensin ja alaiset tämän jälkeen? Suosittelen että henkilö kuvaukset koskevat myös esimerkiksi vapaa-aikaa. Näin saat Sankarijohtajana ihmiset näkymään kokonaisina, eivätkä he ole enää pelkkiä ammattinimikkeitä toisilleen.
  • Uskallatko yrityksessäsi jakaa jatkossa tai edes kerran lakisääteiset TES palkankorotukset siten, että jokainen työntekijä saisi samansuuruisen korotuksen? Ei prosenteissa, vaan euroissa. Summa lasketaan siten, että matalapalkkaisimmat saavat lakisääteisen korotuksen moninkertaisena. Tätä monet ovat testanneet ja se on todella toiminut! Tässä vaiheessa punnitaan ne Sankarijohtajat, haluavatko he itse ne isoimmat palkankorotukset 😊 Prosentti-korotuksilla korostat henkilöstön ja johtajien välistä palkkakuilua.
  • Yhdellä asiakkaistamme ei ole ollenkaan esimiestitteleitä ja kaikilla on samanlaiset työtilat ja työvaatteet. Tätäkin kannattaa harkita? Tietenkään ei toimi kaikissa yrityksissä, mutta jos sen voi toteuttaa niin tällä tavalla voi näyttää miten samanarvoista henkilökunta on, ilman niitä titteleitä.
  • Mitä jos katsoisitte yrityksenne tittelit läpi ja suunnittelisitte koko nimikkeistön samalla kertaa. Kuinka moni henkilöstöstä on oikeasti Johtaja tai Päällikkö?
  • Ja onko ne tittelit pakko olla englanninkielellä? Tekeekö se ihmisestä paremman, että on asiakasvastaavan sijasta Head of Customer Satisfaction? Tuskinpa.
  • Jos sinulla on ICT-alan Startup-yritys, voit ratkaista titteliongelmasi oheisen linkin kautta löytyvällä titteli-generaattorilla: http://startupjobtitlegenerator.com/ 😊

Onko Sinun yrityksessäsi liikaa titteleitä tai haluaisitko uudistaa henkilöstön tittelit? Varaa rohkeasti 15/30 min ilmainen konsultointi aiheeseen liittyen tältä sivulta oikealta!

Leppoisaa joulunodotusta,

Katri / Sankarintekijä